Boeken & cd’s

Met enige regelmaat verschijnen er boeken en cd’s waarin het leven en muzikale werk van Hendrik Andriessen en Albert de Klerk centraal staan. Op deze pagina een overzicht van de boeken en cd’s die op dit moment in de handel verkrijgbaar zijn.

Wilt u een boek of cd onder de aandacht brengen? Laat het ons dan weten via de mail: adkstichting@gmail.com.

Twee musici in oorlogstijd

Het boek Twee musici in oorlogstijd verscheen ter gelegenheid van het Andriessen/De Klerk Festival 2017. Het boek beschrijft de ervaringen van Hendrik Andriessen en Albert de Klerk tijdens de Tweede Wereldoorlog. Historische foto’s en reproducties van archiefmateriaal maken de verhalen haast tastbaar.

Bij het boek zijn twee cd’s gevoegd met historische opnames uit het omroeparchief.

De goddelijke routine

In 2017 componeerde Louis Andriessen zijn eerste orgelwerk: De goddelijke routine. Gonny van der Maten bracht het in première tijdens het ADK Festival 2017. Zij verzorgde ook de eerste CD-opname van het werk op het orgel van de St. Josephkerk. Daarnaast bevat de CD werken van Hendrik Andriessen, Albert de Klerk, Olivier Messiaen en het zelden uitgevoerde La vie intérieure van Daniel-Lesur.

Dutch string quartets

Op initiatief van de Andriessen/De Klerk Stichting en de Herman Strategier Stichting heeft het Matangi Quartet een cd opgenomen. Naast alle werken voor strijkkwartet van Hendrik Andriessen staan daarop composities van Herman Strategier, Jan Mul en Louis Andriessen.

U kunt de cd bij ons bestellen door €22,50 (incl. verzendkosten) over te maken op NL12INGB0003631872 t.n.v.Andriessen/De Klerk Stichting, Haarlem. Vermeld daarbij duidelijk uw naam, adres en ‘cd matangi’.

Andriessen: The Four Chorals

De Engelse organist Ben Saunders nam een cd op met orgelwerken van Hendrik Andriessen. Op het orgel van Leeds Cathedral speelt hij onder meer de vier chorals.

Albert de Klerk - orgel

Tres Meditationes Sacrae (St. Josephkerk Haarlem)
Improvisaties (Eusebiuskerk Anrhem, Walburgiskerk Zutphen)
Prijs 9,95 excl. verzending

Dutch Cello Sonatas

Doris Hochscheid, cello
Frans van Ruth, piano
Orthel, Ketting, H.Andriessen (Sonate voor cello en piano 1926), Lilien

Andriessen kamermuziek

Amsterdam Bridge Ensemble (viool Jacobien Rozemond, cello Doris Hochscheid, piano Frans van Ruth)
Cellosonate (1926), Vioolsonate (1932), Drie Inventionen voor viool en cello (1937) , Pianotrio (1939).

Hendrik Andriessen Orkestwerken

Radio Philharmonisch Orkest o.l.v. diverse dirigenten
Dubbel-cd met o.a. Symfoniën, Kuhnauvariatie, Ricercare, etc.

Andriessen Symphonic Works 4

Nederlands Symfonie Orkest o.l.v. David Porcelijn
Symphony No.4 (1954), Rhapsody (1954), Capriccio (1941), Canzone (1971)

Andriessen Symphonic works 3

Nederlands Symfonie Orkest o.l.v. David Porcelijn
Symphony No.3 (1946), Symphonie Concertante (1962), Chantecler (1972)

Andriessen Symphonic works 2

Symphonie No.2; Ricercare; Mascherata; Wilhelmus Rhapsodie

Andriessen Symphonic Works 1

Symphonie No.1, Ballettsuite, Symphonische Etüde, Kuhnau-Variationen

Choral Joyeux

Wouter van Belle (orgel), m.m.v. Metske Gerlsma (hobo)
Sint-Catharinakathedraal Utrecht
Werken van o.a. Andriessen (Ballade voor hobo en orgel) en De Klerk (Laudes Organi)

Veertien stonden

Als koor van de kerk waarvan Hendrik Andriessen jarenlang organist en kerkmusicus was, neemt het Kathedrale Koor Utrecht de traditie waarin het staat serieus en vertolkt het één van de belangrijkste werken uit Andriessens oeuvre. Dit is de eerste CD-opname van dit werk.

Kathedrale Koor Utrecht
Gerard Beemster, dirigent