Het jubileumjaar 2017

Het jaar 2017 wordt een bijzonder jaar voor de Nederlandse muziek. Het is dan 125 jaar geleden dat Hendrik Andriessen geboren werd en exact een eeuw terug dat Albert de Klerk ter wereld kwam. Het samenvallen van deze jubilea is een gelegenheid bij uitstek om de werken van beide componisten nog weer eens extra onder de aandacht van het publiek te brengen. De Andriessen/De Klerk Stichting wil dit dubbeljubileum dan ook vieren met een muziekfestival in Haarlem van 15 september tm. 3 oktober 2017.

Binnen de Stichting is een speciale commissie opgericht - de AdK'17 - die bezig is plannen te maken en de beoogde activiteiten te coördineren. Wij zijn bijzonder verheugd dat de volgende personen hebben toegezegd plaats te willen nemen in ons Comité van Aanbeveling:

• Drs. Leo Samama - componist, musicoloog, docent en schrijver
  • Frits Zwart - musicoloog, directeur Nederlands Muziek Instituut
  • Dhr. J. W. Remkes - Commissaris van de Koning in de Provincie Noord-Holland
  • Jeff Hamburg - componist, voormalig voorzitter van GeNeCo
  • Bernt Schneiders - Burgemeester van Haarlem
  • Paul Witteman - tv presentator, publicist over muziek
  • Esther Gottschalk - directeur Nieuw Genootschap Nederlandse Componisten
  • Felix Rottenberg - voorzitter Nieuw Genootschap Nederlandse Componisten

De Commissie AdK' 17 bestaat uit Hilbrand Adema (zakelijk leider), Gonny van der Maten, Hendrik de Regt, Peter Klemann, Piet Hulsbos, Ian Borthwick, Ernie Bongers, Nicolette Andriessen en Antje Ehrenburg.

Tussen 15 september en 3 oktober 2017 zullen er in Haarlem veel en diverse muzikale activiteiten zijn, variërend van scratchconcerten voor amateurs, koor- en kamermuziekconcerten, orgel- en liedrecitals, opera, lezingen tot een tentoonstelling in het Historisch Museum Haarlem. Een jubileumboek is in voorbereiding, evenals een feest-CD. Niemand minder dan Louis Andriessen heeft toegezegd een orgelwerk te zullen schrijven, dat bij het openingsconcert in de Kathedrale Basiliek St.Bavo op 16 september 2017 in première zal gaan. Jongeren zullen via (muziek)scholen en conservatoria betrokken worden bij het festival en daardoor kennis maken met het belangrijke Nederlandse muzikale erfgoed dat Hendrik Andriessen en Albert de Klerk hebben nagelaten.

Uiteraard zullen alle détails van het festival t.z.t. bekend gemaakt worden op deze site.

De Commissie AdK'17 beijvert zich ook om landelijk musici en organisaties te inspireren tot het uitvoeren van composities van Andriessen en De Klerk. Verheugend is dat velen positief hebben gereageerd en druk bezig zijn repertoire te verkennen en plannen te smeden voor concerten. Wij hopen dan ook op een prachtig muzikaal 2017, waarin velen zullen kunnen genieten van de muziek van Hendrik Andriessen en Albert de Klerk.

Gonny van der Maten, voorzitter van de Andriessen/De Klerk Stichting
(september 2015)

Korte Begijnestraat 28, 2011 HC Haarlem | tel. 023-551 6877 | adkstichting@gmail.com